Veel mensen willen graag in onze mooie gemeente wonen omdat ze landelijk gelegen is. Veel mensen kiezen ook voor Kortenberg omdat het netjes tussen Brussel en Leuven is, dichtbij de luchthaven van Zaventem. Die ideale ligging heeft ook een keerzijde.
“Heel wat mensen uit buurgemeenten (en wat verder) zoeken hier hun weg wanneer het op de autosnelweg of op de steenweg filerijden is of omdat er bijvoorbeeld wegenwerken zijn. “ zegt schepen van mobiliteit Stef Ryckmans (UnieK). “We kunnen Kortenberg niet afsluiten voor dat verkeer, maar we willen het wel voldoende veilig maken voor zwakke weggebruikers en leefbaar houden voor onze inwoners. We zetten de voorbije maanden en jaren al heel wat acties op.”
“De scholen in Erps-Kwerps startten met het project ‘High Five’. Kinderen worden dankzij dit project beloond met gadgets als ze te voet of met de fiets naar school komen. Wanneer ouders toch voor de wagen kiezen, kunnen de kinderen ook een beloning verdienen als de ouders wat verder van de schoolpoort parkeren, “ zegt schepen van onderwijs Ann Vannerem (Team Burgemeester). “Een bevraging toont aan er een stijging is van 30 procent stappers en trappers. Heel wat kinderen (en begeleidende ouders) laten de auto dus wat meer staan.”
“Nog in Erps-Kwerps creëren we verkeersluwe schoolstraten, net als in Meerbeek, zodat kinderen ook de laatste meters naar school veilig kunnen afleggen. In het centrum van Kortenberg voerden we dan weer een fietsstraat in. “ zegt schepen Stef Ryckmans. “ We lieten in Kortenberg ook tellingen uitvoeren om zicht te krijgen op hoe het (sluip)verkeer zich verplaatst. Daaruit leerden we dat de verkeersstroom in Erps-Kwerps via de Zavelstraat, Kwerpsebaan en dan de Mechelsesteenweg heel wat problemen geeft in die omgeving.”
“Kortenberg gaat ook volop in overleg met de buurgemeenten,” vult burgemeester Alexandra Thienpont (Team Burgemeester) aan. “Zo komt er in februari een groot burgemeestersoverleg om de problemen te inventariseren en grensoverschrijdend aan te pakken. Daarmee voorkomen we dat het probleem zich verplaatst, zoals momenteel in Vrebos het geval is. “
“Tenslotte werkt het bestuur, samen met de mobiliteitsdienst aan een nieuw mobiliteitsplan, waar sluipverkeer één van de prioriteiten is”, besluit Stef Ryckmans. “We hopen dat plan voor te stellen in het voorjaar van 2023.”
Comentarios