Maandagavond besliste de gemeenteraad van Kortenberg om de gemeente Kortenberg en het welzijnshuis aan te sluiten bij de Vlaamse Ombudsdienst. Inwoners die zich niet voldoende gehoord of geholpen voelen na een klacht bij de gemeente, kunnen daarvoor vanaf nu bij de Vlaamse Ombudsdienst terecht. Kortenberg maakt gratis gebruik van deze dienst.
"Onze inwoners konden al veel langer met vragen en klachten terecht, bijvoorbeeld door ze via mail te bezorgen", zegt burgemeester Alexandra Thienpont (CD&V). "Onze diensten doen er dan alles aan om een oplossing te vinden. Soms lukt het echter niet op de klachten in eerste lijn op te lossen. Daarom sloten we een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsman af, die er voor zorgt dat we een tweedelijnsklachtenbehandeling kunnen aanbieden." (lees verder onder de afbeelding)
De Vlaamse Ombudsdienst zal dan de klacht opnieuw bekijken en in overleg gaan met de gemeente of het Welzijnshuis. Kortenberg is de zesde gemeente in Vlaanderen die op deze manier werkt.
"Daarmee willen we aantonen dat we de inwoners en hun bezorgdheden serieus nemen", geeft Alexandra mee. "Bovendien krijgen we van de Ombudsdienst jaarlijks een verslag over de geformuleerde klachten. Zo kunnen we nog beter inspelen op de noden van onze inwoners.
Kommentare